EDIS et emplacement des modules sous capot

Une question sur les TVR, posez la ici
Avatar de l’utilisateur
René 67
Messages : 2466
Inscription : 11 nov. 2015 16:13
Voiture(s) : RS4, RS2, Westfield SEIW, MX5, Griffith 500
Localisation : 19

Re: EDIS et emplacement des modules sous capot

Message par René 67 »

Sauf que ça ne doit pas être pas du courant dont tu dois avoir besoin mais de la résistance de la sonde et c'est l'ECU qui, en lui appliquant sa propre tension de référence, transforme la résistance en courant qu'il exploite. ATTENTION, je ne suis pas certain de ce que je dis parce que je ne suis pas électronicien et je n'affirme jamais ce dont je ne suis pas sûr. Il faut étudier le schéma de raccordement de ton ECU et si tu as un doute contacte ceux qui t'on vendu le système.
Autre solution utilise la sonde inutilisée, je suis presque sûr qu'il y en a une.
e635815
Messages : 270
Inscription : 10 août 2008 14:01

Re: EDIS et emplacement des modules sous capot

Message par e635815 »

On dit la même chose ici.... la tension est maintenue constante par l'ECU et c'est le courant qui varie en fonction de la résistance du capteur de température.

Mais je voulais savoir si je pouvais juste couper un des deux fils et faire une dérivation vers l'ECU Megajolt.
Bon, je vais retourner vers les forums de discussion et continuer ma recherche...
Avatar de l’utilisateur
René 67
Messages : 2466
Inscription : 11 nov. 2015 16:13
Voiture(s) : RS4, RS2, Westfield SEIW, MX5, Griffith 500
Localisation : 19

Re: EDIS et emplacement des modules sous capot

Message par René 67 »

Il faut déjà savoir où vont les deux fils d'origine, vont-ils tous les deux à l'ECU d'origine et si oui à quoi ils correspondent, normalement il doit y en avoir un qui va vers une alimentation en tension fixe, généralement + 5 volts, et l'autre vers l'entrée destinée à cette sonde.
De toute façon on ne récupère jamais un courant avec un seul fil et ton ECU Mégajolt doit lui aussi avoir une ou plusieurs sorties +x (généralement 5) volts pour "alimenter" les différents capteurs et la sonde doit être branchée entre cette sortie +5(?) V du Mégajolt et l’entré qui lui est réservée.
Avatar de l’utilisateur
René 67
Messages : 2466
Inscription : 11 nov. 2015 16:13
Voiture(s) : RS4, RS2, Westfield SEIW, MX5, Griffith 500
Localisation : 19

Re: EDIS et emplacement des modules sous capot

Message par René 67 »

J'ai regardé dans mes doc et voici ce que j'ai trouvé.

La sonde d'origine et du type NTC avec une résistance de 9100 ohms à - 10°c, 150 ohms à 100°C et environ 1200 ohms à 40°C. J'ai même la courbe mais je ne sais pas insérer un fichier pdf.

Les deux fils vont, pour le rouge/noir à la borne 25 du 14CUX qui est l'alimentation +5V commune à tous les capteurs et pour le bleu/? à la borne 7 qui est le "signal" de la sonde.

J'ai dit une bêtise pour la sonde inutilisée, elle n'a qu'une borne et est à la masse ce qui ne doit pas convenir à ton Mégajolt, en revanche tu peux peut-être utiliser l'emplacement pour en mettre une à deux bornes réservée à ton Mégajolt pour éviter de mélanger les tensions des deux ECU.
e635815
Messages : 270
Inscription : 10 août 2008 14:01

Re: EDIS et emplacement des modules sous capot

Message par e635815 »

Voilà le schéma de câblage du Megajolt.
Le boîtier alimente le capteur et fait la masse.
Le problème c'est que le capteur est déjà utilisé par l'ECU.
Est ce qu'il est possible de brancher deux sources de tension sur le même récepteur?
Avatar de l’utilisateur
René 67
Messages : 2466
Inscription : 11 nov. 2015 16:13
Voiture(s) : RS4, RS2, Westfield SEIW, MX5, Griffith 500
Localisation : 19

Re: EDIS et emplacement des modules sous capot

Message par René 67 »

Peso j'éviterais de mélanger les tensions de deux ECU, surtout que je suis presque sûr que le commun des différents capteurs du CUX 14 (le fil rouge et noir) est du +5V alors pour le Mégajolt c'est la masse et tu pourrais faire un joli court-circuit.

Mais puisque le commun du Mégajolt est à la masse, tu peux utiliser l'autre sonde, celle qui n'est pas utilisée d'origine. D'ailleurs si tu lis le nota sur le schéma tu vois que l'utilisation des sondes avec un seul fil est possible.
e635815
Messages : 270
Inscription : 10 août 2008 14:01

Re: EDIS et emplacement des modules sous capot

Message par e635815 »

Bon, j'ai trouvé comment connecter le capteur de température.
Il est possible de le faire avec deux fils ou avec un seul si la masse moteur est bonne.
Comme je suis passé de 12mm² à 35mm² pour le + et la masse batterie, je dois être plutôt bon, non?
Mjlj_v4_aux_in_temp_sensor_pinout.png
Vous ne pouvez pas consulter les pièces jointes insérées à ce message.
e635815
Messages : 270
Inscription : 10 août 2008 14:01

Re: EDIS et emplacement des modules sous capot

Message par e635815 »

Je vais donc utiliser le capteur de température Range-Rover qui est en place mais inutilisé sur nos voitures.
Il se trouve juste à côté du capteur de température pour l'ECU et comporte juste un petit téton en surface.
Je vais le connecter directement à un fil par l'intermédiaire d'un manchon à sertir.
La masse se fait par le corps du capteur, le collecteur d'admission et le bloc moteur.
Land_Range_Rover_Discovery_Defender_Coolant_Temperature_Sendiing_Sensor_AMR1425.jpg
J'ai vérifié hier soir que la résistance varie bien en plongeant le capteur dans de l'eau bouillante et de la glace fondante.
Cette résistance varie de 1700 ohms à 0°C à 70 ohms à 100°C. Donc elle me semble fonctionner correctement.
Je vais faire des photos de la connexion et ensuite des écrans de configuration.
Vous ne pouvez pas consulter les pièces jointes insérées à ce message.
Avatar de l’utilisateur
René 67
Messages : 2466
Inscription : 11 nov. 2015 16:13
Voiture(s) : RS4, RS2, Westfield SEIW, MX5, Griffith 500
Localisation : 19

Re: EDIS et emplacement des modules sous capot

Message par René 67 »

C'est bien, c'est ce que je te conseille de faire depuis le début !!!! :D

Euh, j'espère que ta photo n'est là que pour illustration parce que l'idée du Téflon sur le filetage n'est vraiment pas géniale. Lorsqu'on dit "bonne" masse, on ne parle pas de l'intensité qui peut passer entre batterie et bloc moteur sans chute de tension et peu importe qu'elle fasse 12 ou 35 mm², en l’occurrence 0,5 mm² seraient suffisant pourvu que les connexions soient bonnes, mais de la continuité électrique entre le corps du capteur et le moteur, c'est à dire bien nettoyer les filetages et ne rien mettre qui fasse isolant tel que graisse, frein-filet ou ..........Téflon! Ce qui est important c'est d'avoir la résistance électrique la plus faible possible entre le - du Mégajolt et le corps du capteur.
e635815
Messages : 270
Inscription : 10 août 2008 14:01

Re: EDIS et emplacement des modules sous capot

Message par e635815 »

c'est une image internet et ne représente en rien mon capteur qui n'a pas de Teflon sur le filetage.
Avatar de l’utilisateur
René 67
Messages : 2466
Inscription : 11 nov. 2015 16:13
Voiture(s) : RS4, RS2, Westfield SEIW, MX5, Griffith 500
Localisation : 19

Re: EDIS et emplacement des modules sous capot

Message par René 67 »

Ok, je m'en doutais un peu.
e635815
Messages : 270
Inscription : 10 août 2008 14:01

Re: EDIS et emplacement des modules sous capot

Message par e635815 »

Il est possible de partager un capteur entre deux ECU.
Voici comment.... mais malheureusement cela impose de modifier les composants sur le circuit imprimé du Magajolt.
Et je ne vais pas m'y risquer, non non non!!!

"Q. I am planning an MegaSquirt® install soon. Can I keep my existing intake air temperature and engine coolant temperature sensors functioning with my stock ECU for timing, while also splicing MegaSquirt® into them at the same time for fuel? What about other sensors?
A. Yes, it can sometimes be done, and this is how:

Sensors that have a voltage output (EGO O2 sensors, throttle position sensors (TPS), manifold absolute pressure (MAP) sensors, VR and Hall ignition/crank/cam sensors, and many mass air flow (MAF) sensors) have a variable voltage signal that can be tapped into and used directly by your MegaSquirt® controllers high-impedance inputs (high impedance means they won't draw much current) without affecting the OEM ECU.

Sensors that have a varying resistance response require bias voltages through a bias resistor, and there must only be one bias resistor per sensor at any given time. Temperature sensors are typically negative temperature coefficient (NTC) thermistors (i.e. variable resistance that decreases with increasing temperature). So if you wish to share temperature sensors between your OEM ECU and your MegaSquirt® controller, you need to eliminate the MegaSquirt® controller bias resistor, and determine the value of the OEM ECU's bias resistor. You can do this as follows:

First, you must remove the 2.49k bias resistors on the MegaSquirt® EFI Controller, R4 (IAT) & R7 (CLT). You do not jumper them, or replace them with other resistors, simply leave them out.
Next, you need to determine the stock computer's bias resistor. This can be tricky because some ECUs (GM for example) have 2 bias resistors and swap them in at different temperatures to gain accuracy. Example, -40°F to +40°F and +40°F to 230°F. If your ECU does this, you can't easily hookup the MegaSquirt® in parallel.
If your ECU uses a single bias resistor, then it should work well with your MegaSquirt® EFI controller. If your OEM ECU uses two bias resistors, you could configure the MegaSquirt® for the 'hot' bias value and just accept what behavior the 'cold' bias value will cause. Alternatively, you can always install separate IAT and CLT sensors for your MegaSquirt® EFI controller to use.
Here is how to determine if you have 1 or 2 bias resistors per sensor and what their resistance values are:

First, the sensor and bias resistor act as a voltage divider. Each of the two resistors drop voltage in proportion to their resistance. The voltage were are interested in is the voltage between the two resistors (bias and sensor). The equation is:
Vo = Vi / (R1 + R2) / R2
Or:

Output equals the bias voltage divided by the ratio of the sum of the combined resistances divided by the sensor resistance.

The bias voltage is almost always 5.00 volts for any EFI system you will encounter.

There is 5.00 volts applied to one end of the bias resistor, and the temperature sensor (aka 'thermistor') is connected from ground to the other end of the bias resistor. The ECU reads the voltage at the junction of the bias resistor and the temperature sensor to determine its resistance value (and thus the temperature).

This equation can be used to find the variable resistance value in a voltage divider:

Ro = Rb × Vo / (Vb - Vo)
I.e. 'the unknown resistor's value is equal to the known resistor's value multiplied by the voltage across the unknown resistor and divided by the difference of the bias voltage minus the voltage across the unknown resistor'.

We can illustrate the way to find both resistors with a diagram:


If we run the equation for the above values (with Vi=5.00), we get:

R2 = 20000 × 0.19v / (5.00 - .19v)
R2 = 20000 × 0.19v / (4.81v)
R2 = 3800 / 4.81v
R2 = 790ohms
We can also solve for an unknown R1 (bias resistor) by changing the voltages around a little:

R1 = 790 × 4.81v / (5.00 - 4.81v)
R1 = 790 × 4.81v / (0.19v)
R1 = 3800 / 0.19v
R1 = 20000
Note, the results aren't exactly as above, they are rounded.
So, to find out what your bias resistor value is, follow this procedure:
Unplug the temp sensor and read its resistance, record this as R2.
Plug the sensor back in and backprobe (insert paperclips or small diameter sharp probes into the silicone plug of the connector so that they are in electrical contact with the connector pins). NOTE: It's important that you DO NOT have the sensor unplugged while you have the ignition on. The computer may detect this as a failure and illuminate the Service light.
Next, turn on the ignition so that the computer is sending power to the sensor.
Now read the voltage across the sensor and record this as Vo.
Now you have all the data you need to determine the bias resistor value.
Bias Resistance (Ohms) = R2 × (5 - Vo) / Vo
So now you know what the bias value is.


To determine if your ECU switches the bias resistor during warmup, you need to perform the first test before the engine is hot, then stop the engine after it's run long enough to get to full temp, then perform the test again. If the bias resistor value you calculated is significantly different, your ECU switches them during temp sensor warmup.
You then need to use EasyTherm (MS-I) or TunerStudio (MS-II+) to create a new thermistor table which uses the correct bias value. Use the bias resistor value you determined above, and three widely spaced temperature/resistance pairs (such as freezing, boiling, and another pair the middle) to burn a new table to the controller.

Last Updated: 10/17/2016 16:17:30
MegaSquirt® and MicroSquirt® controllers are experimental devices intended for educational purposes.
MegaSquirt® and MicroSquirt® controllers are not for sale or use on pollution controlled vehicles. Check the laws that apply in your locality to determine if using a MegaSquirt® or MicroSquirt® controller is legal for your application.
©2004, 2013 Bruce Bowling and Al Grippo. All rights reserved. MegaSquirt® and MicroSquirt® are registered trademarks. This document is solely for the support of MegaSquirt® boards from Bowling and Grippo."
Avatar de l’utilisateur
_Zeb_
Messages : 3031
Inscription : 02 mars 2013 11:23
Voiture(s) : Chim. 400 & Scimitar 73 :-), 508RXH, Prius+ :-(
Localisation : Annecy

Re: EDIS et emplacement des modules sous capot

Message par _Zeb_ »

e635815 a écrit : MegaSquirt® and MicroSquirt® controllers are experimental devices intended for educational purposes.
MegaSquirt® and MicroSquirt® controllers are not for sale or use on pollution controlled vehicles.
J'aime bien le disclaimer :D
En même temps, je suis d'accord avec eux, j'essaye de suivre le post et c'est vrai que côté enseignement c'est pas mal.
En tous cas, je pense que je me répète concernant René, sur ce forum il y a vraiment de grands malades !! Mais c'est ça qui est bon :geek: .
Avatar de l’utilisateur
René 67
Messages : 2466
Inscription : 11 nov. 2015 16:13
Voiture(s) : RS4, RS2, Westfield SEIW, MX5, Griffith 500
Localisation : 19

Re: EDIS et emplacement des modules sous capot

Message par René 67 »

e635815 a écrit :Il est possible de partager un capteur entre deux ECU.
Voici comment.... mais malheureusement cela impose de modifier les composants sur le circuit imprimé du Magajolt.
Et je ne vais pas m'y risquer, non non non!!!

....................
Oui, et puis surtout pourquoi faire simple quand on peut faire compliqué?
Répondre